A Letter, a Thought.

Monday, June 19th, 2017
To My Gorkha Friends: A Letter of Solidarity,
We’ve forgotten the days of 2003! The armed struggle for a separate State led by Kamatapur Liberation Organisation was terminated by rampant State Terror in the month of December that year. It was indeed an end to one era of the struggle of Rajbansi people; one can certainly de-legitimize the mode of such movements as well as the demand of statehood within the dominion of India. We’ve seen the failure of Jharkhand State in very recent past, which was not only broken its promises with which it was born but also sponsored atrocities on tribal people as well as the corporate loot of the resources. Therefore, a separate state may not conform to the socio-economic equality until the opportunist leadership is demolished and cultural hegemony is destroyed.
My question is when the very state is unable to feed the toiling mass and impotent to deliver them the education and the health facility and are unsuccessful in making jobs they deserve and have failed to harmonize the cultural as well as social diversity, how can they instruct those oppressed ethnic people what to do and what not ??
I was in primary school in 2003. My elder brother was arrested from home while sleeping at midnight and it was written on the charge-sheet that he was chased and was caught with a weapon at the jungles of Dooars; so was our neighbor Kalipada. He never returned home since then. Some say he was murdered while in custody. News of arrest and murder and disappearances of Rajbansi youth were frequently looming over the entire province. Another neighbor Biswa went missing; police visited their home frequently and tortured his siblings to get some evidence, even if they had nothing to reveal.
It was pathetic, sad and helpless growing up at that time in a country you say democratic!
So, we know the extent of state terror against each of the struggle of self-determination and we’ve witnessed how the rest of the world pays no heed to those atrocities! I do neither support nor am trying to glorify the ideology of Kamtapur Liberation Organisation but what more important to me is the roots of such demands and roots of those movements.
I believe, the Gorkha people and the Bodo People and the Rajbansi people and all the ethnic groups of North East, share the same history of oppression, negligence and cultural as well as linguistic hegemony!
Next time if you ask me why my eyes are so small and why my nose is blunt and how I can speak Bengali so good and whether I’m a Scheduled tribe or not and whether I’m from Nepal or China or Vietnam; in the streets, in the buses, in the schools, in the universities, I must ask you are you really going to fight all those inequalities with the Bullets ??
We’ll always fight for our right of our mother tongue.
We’ll always fight for the cultural equality.
We’ll always fight for the peasants and workers of our province!
We’ll always fight for the common dream we all share!

 


২০০৩ সালের কাথা হামরা ফম হারে ফেলাইশি ভুটানের জঙ্গলত ! সেই বছর ডিসেম্বর মাসে ‘অপারেশান অল ক্লিয়ার’ রাজবংশি জাতির যে লড়াই-এর একযুগ শ্যাষ করিসে রাষ্ট্রীয় সন্ত্রাসের দমন দিয়া , সেই লড়াইয়ের রাস্তা কেমনধারা , সেই লড়াই দিয়া বঞ্চিত জাতিসত্বার অধিকার পাবার কুনো উপায় আছে না নাই এইলা তর্কর বিষয় । হামরা দেখিসি ঝাড়খণ্ড রাইজ্য যে খোয়াব নিয়া তৈয়ারি হইসিলো , ঝাড়খণ্ড রাইজ্যের পরিণতি সেই খোয়াবের বগলত পইরজন্ত নাই ; ঝাড়খণ্ড আজি শোষক মাইনিং কম্পানি আর ধান্দাবাজ অক্তচসা বড়লোক শ্রেণীর মুক্তাঞ্চল ; আদিবাসী শ্রমিকের উপর নিপীড়ন আর আদিবাসীর জমিন-জঙ্গলের উপর কর্পোরেট লুট নিয়া কাহোয় কুনো কাথা কয় না ! সুতরাং , আইলদা রাইজ্য খাটি খাওয়া মেহনতি মাইনশির আসলেই কুনো উপকার করিবে নাকি সুবিধাবাজ শ্রেণীর মুক্তাঞ্চল তৈয়ারি কইরবে , বুঝা মুশকিল । কিন্তু কাথা হইল , রাষ্ট্র যদি বঞ্চিত জাতির অধিকার রক্ষা করির না পারে , সেই জাতির মেহনতি মাইনশির ভাত-কাপড় দিবার না পারে তাইলে উয়াই কুন অধিকারে গুলি চালাবে ? ২০০৩ সালে মুই ক্লাস থ্রী-ওত পরং । পাড়ার ধেইল্যা চেঙ্গেরার খুন আর ধরপাকড়ের খবর আইসেসে । পরিমল দাদাক ধরিল বাড়ি থাকি , কেস দিল তোর্ষার চরত ধরিসে , কালিপদক ধরিল বাড়ি থাকি ; পরিমল ফিরিসে কিন্তু কালিপদর কাস্টডিয়াল ডেথ ; দিনাও বিশ্বর বাড়িত আতির ঘন পুলিশ আসি উয়ারে বাড়িত বিশ্বর ভাইগিলাক বান্ধি জেরা করে ডাঙে ডাঙে ; এইমতন আরো ধেইল্যা গল্প ; নিপীড়িত জাতীর আত্মনিয়ন্ত্রনের লড়াই কেংকরি রাষ্ট্র দমন করে অইলা কাথা মানষি জানেনা এইমতন নাহয় ! নিপীড়িত জাতীর আত্মনিয়ন্ত্রনের লড়াই নিয়া ‘মহান’ দেশের ‘মহান নাগরিকবৃন্দ’ কি ধ্যানধারণা পুষে সেই ইতিহাসও হামরা দেখিসি । মোর এইলা গল্প কাথা কওয়ার উইদেশ্য কামাতাপুর লিবেরাশন সংগঠনের সশস্ত্র আন্দলনের ইতিহাসের জয়জয়াকার করা নাহয় বরং এই আন্দোলনত পাছে পরা জাতির যে সামাজিক – রাজনিতিক – সাংস্কৃতিক বঞ্চনা আর ভাষাগত নিপীড়নের ডান্তির উপর দাঁরে ছিল , সেই নিপীড়নের জমিনত গোর্খা জনজাতির মানশি , বোড়ো জনজাতির মানশি , তামাম উত্তর-পুবের আদিবাসী নিপীড়িত জনজাতির মানশির নগত রাজবংশি জাতির মানশি একঠে দাঁড়ে আছে ! আজি স্কুলত মুই কেনে বাংলা ভাষাত পরিম ?? মোর সংস্কৃতির বৈদিকিকরণের জবাব কাই দিবে ?? উত্তরবঙ্গের তামান দেশিয় জাতির চাষের মন্দা , শিক্ষা আর স্বাইস্থের দায় কার ?? হামার চখু ছোটো আর নাক থ্যবরা দেইখলেই হামাক তোমরা তোমার ‘মহান দ্যাশের’ বাইরত বাইর করি দিবেন আর রাস্তা-ঘাটে , স্কুলত , কলেজত এই তামাল্লা নিপীড়নের জবাব রাষ্ট্র বুলেট দিয়া দিবার পারিবে তহ ???

An open letter in English and Rajbangshi/Kamatapuri by  Kamalesh Roy. 
He is a writer, poet, activist from Haldibari, North Bengal and a student at Jadavpur University, Calcutta.

-Edited by Noya

Advertisements

2 Comments Add yours

  1. keep it on the track !!let us speak against their cultural hegemony and institutional too !!no one can dominate our strong will !!!

    Liked by 1 person

    1. doshor says:

      With you 😇

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s